Wikia

M8C-Essen-Tunnel
Een DUEWAG M8C (Meterspoor 8-asser Chopperbesturing) tram in Essen

Een chopper of hakker zet een constante gelijkspanning om naar een lagere gelijkspanning, door de spanning cyclisch te onderbreken.

Wil men bijvoorbeeld een lamp kunnen dimmen, dan moet het effectieve vermogen van de lamp verminderd worden. Dat kan op verschillende manieren.

  • Men kan een weerstand in serieschakeling met de lamp zetten, maar die weerstand verbruikt zelf ook energie en kan zeer heet worden.
  • Men kan een aantal lampen in serie zetten; die lampen moeten dan echter wel beschikbaar zijn.
  • Men kan met een regeltransformator de spanning verminderen; een transformator is echter groot en vrij kostbaar, en werkt alleen bij wisselspanning.
  • Men kan de spanning heel snel aan- en uitschakelen en de aan/uit-tijd variëren, waardoor het effectief vermogen afneemt. Deze techniek is mogelijk met moderne electronica en het centrale onderdeel is de thyristor of triac. De hele schakeling wordt chopper genoemd.

Een moderne dimmer, die in huis kan worden ingebouwd in plaats van een schakelaar, bevat tegenwoordig altijd een chopper.

Bij electrische trams werd vroeger gebruikgemaakt van weerstanden en serie/parallelschakeling; tegenwoordig onder meer van choppers.