Wikia

Bombardier
Cobra
Auzelg eindpunt lijn11 Cobra
Een Cobra tram in Zürich
Aantal: 88
Fabrikant: Bombardier
Bouwjaar: 2001, 2006-2010
Spoorbreedte: 1.000 mm
Lengte: 36.000 mm
Hoogte: 3.600 mm
Breedte: 2.400 mm
Massa: 39,2 t
Topsnelheid: 70 km/h
Vermogen: 5×125 kW = 625 kW
Type: Eénrichting motorwagen
Tweerichting motorwagen
Zitplaatsen: 96
Staanplaatsen: 142

De Be 5/6 "Cobra" is een lagevloertram van Bombardier die voor de stad Zürich is ontwikkeld.

In 1996 won het 'Züri Tram'-consortium, bestaande uit Schindler (hoofdleverancier), Adtranz en Fiat-SIG, de aanbesteding voor de bouw van een serie lagevloertrams voor Zürich. De eerste trams zouden in maart 1999 geleverd moeten zijn, maar door fusie- en overnameperikelen binnen het consortium en problemen bij de ontwikkeling, ontstaat er vertraging. In de nacht van 17 op 18 mei 2001 werd het eerste exemplaar van een proefserie van zes stuks (3001-3006) geleverd aan het stadsvervoerbedrijf VBZ (Verkehrsbetriebe Zürich). Het 'Züri Tram'-consortium bestond op dat moment alleen nog maar uit Bombardier (rechtsopvolger van Schindler en Adtranz) en Alstom (rechtsopvolger van FIAT-SIG).

De Cobra is een éénrichtingsvoertuig (één stuurtafel en alleen deuren aan de rechterzijde). De tram heeft een lengte van 36 meter, een breedte van 2,4 meter en is gebouwd voor een spoorbreedte van 1000 mm. Er is plaats voor maximaal 238 reizigers, waarvan er 96 kunnen zitten. De Cobra is een vijfdelige tram (vier geledingen), waarvan alle rijtuigbakken ongeveer even lang zijn. Onder de eerste, derde, en vijfde bak zitten onderstellen met vier wielen. De twee assen onder die wielbakken zitten vrij ver uit elkaar, maar zijn meesturend zodat de Cobra toch soepel door bogen kan rijden. Van de twaalf wielen, worden er tien aangedreven (6 links en 4 rechts). De maximumsnelheid is 70 km/h.

Door ontwerpfouten bleek de proefserie 3001-3006 van binnen zeer lawaaiig te zijn, waardoor de Cobra's al snel weer uit het straatbeeld verdwenen. Na aanpassingen van de onderstellen, worden ze sinds december 2002 weer ingezet op de lijnen 4 en 9.

De proefserie 3001-3006 bevatte nog kinderziekten. Nadat deze allemaal verholpen waren, nam de VBZ een vervolgserie van 82 Cobra's af. De eerste Cobra van de vervolgserie is in maart 2006 afgenomen.

Flag of Canada Bombardier
Flexity: Flexity Outlook (Cityrunner · Eurotram) · Flexity Berlin · Flexity Classic (NGT D8DD · NGT D12DD) · Flexity Freedom · Flexity Swift · Flexity Link · Flexity 2
Type 400 · Cobra · Incentro· DT8

Externe linkEdit