Wikia

OV-museum Den Haag
Buitenterrein van remise Frans Halsstraat van het Haags Openbaar Vervoer Museum
LP9121817HOVM
Een BN PCC tram in de binnenhal

Het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM) is sinds 1989 gevestigd in een oude tramremise, de remise Frans Halsstraat te Den Haag. Deze remise is gebouwd in 1906 en is tot 1983 in gebruik geweest bij de HTM.

Sinds 1983 is er het historisch trammaterieel van HTM gestald. Het gebouwencomplex staat sinds 1988 op de Rijksmonumentenlijst. In 1990 werd een omvangrijke restauratie afgerond zodat het gebouw nu weer te bewonderen is in de oorspronkelijke staat van 1906.

In het museum werken de twee stichtingen SHTM (Stichting Haags Tram Museum) en HBM (Haags Bus museum) samen om een beeld te geven van het tram- en busvervoer in Den Haag in het verleden, heden en toekomst.

Normaliter is het Haags Openbaar Vervoer Museum van april tot en met oktober op elke zondag geopend van 13.00 tot 17.00 uur. In deze periode worden op zondagen (niet in 2007 en 2008) vanuit het museum ritten met historische Haagse elektrische trams door Den Haag gehouden.

Sinds begin augustus 2007 was het museum gesloten wegens een omvangrijke verbouwing aan het remisecomplex. In december 2008 vond de officiële heropening plaats. Het museum heeft in mei 2009 zijn poorten weer geopend voor het publiek en er vinden ook weer ritten met historisch materieel plaats. Als geste is het museum in 2010 gratis toegangkelijk.

Musea

Flag of Belgium Trammuseum van de ASVi · Vlaams Tram- en Autobusmuseum

Flag of Denmark Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Flag of Germany Bergisches Straßenbahnmuseum · Hannoversches Straßenbahn-Museum

Flag of the Netherlands Electrische Museumtramlijn Amsterdam · Haags Openbaar Vervoer Museum · RoMeO · Tramlijn Nederlands Openluchtmuseum · Trammuseum Rotterdam · Tramweg-Stichting
Rotterdamse museumtrams

Flag of Austria Tramway Museum Graz

Flag of Portugal Museu do Carro Eléctrico

Flag of the United Kingdom National Tramway Museum

Flag of Switzerland Tram-Museum Zürich