Wikia

Flag of Belgium MIVB
Brussel MIVB
Hoofdvestiging: Brussel
Actief: 1954-
BordetStationLijn55
Een Bombardier Flexity Outlook Cityrunner op Lijn 55

De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB; Frans: Société des transports intercommunaux de Bruxelles, STIB) is een vervoerbedrijf dat stads- en streekvervoer exploiteert in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en in de elf randgemeenten in Vlaams-Brabant, in opdracht van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Geschiedenis Edit

PijlrechtsZie ook: Brussel

De MIVB is in 1954 opgericht en vervoert reizigers per autobusbus, tram en sinds 1976 ook met de metro. Tot 1964 werd ook de trolleybuslijn 54 geëxploiteerd. Ze baat ook de liften uit op de halte Poelaert (bij het Justitiepaleis). Haar werkterrein omvat een oppervlakte van 241,5 km². Ze verzorgt de verplaatsingen van een bevolking van meer dan 1.100.000 inwoners en duizenden pendelaars. Het MIVB-net telt 4 metrolijnen, 17 tramlijnen, 50 buslijnen en 11 nachtbuslijnen.

In 2014 namen 364,6 miljoen reizigers het stedelijk openbaar vervoer om zich in de hoofdstad van België en Europa te verplaatsen. De metro alleen neemt zowat 37% van de MIVB-reizigers voor rekening. Het tramnet vervoert 36% klanten, tegen 27% voor het busnet. De MIVB bedient meer dan 2.200 haltes verspreid over het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de rand. De afgelopen 10 jaar steeg het reizigersaantal van de MIVB met bijna 80%. Dat is een spectaculaire toename die nagenoeg uniek is in Europa. De dekkingsgraad (de mate waarin de onderneming haar eigen bedrijfskosten financiert) nam de afgelopen jaren ook sterk toe en ligt nu boven de 50%. Eind jaren 90 was dit slechts 34,8%. Bij het bedrijf werken ruim 7.600 mensen.

VoertuigenEdit

TramsEdit

Elke dag rijden ruim 300 trams door de Brusselse straten.

PijlrechtsZie ook: Cityrunner

De recente en grootste groep trams betreft Flexity Outlook C ("Cityrunner") modellen van Bombardier. Tussen 2005 en 2015 werden hiervan in totaal 220 stuks geleverd, 150 5-delige trams type T3000 en 70 7-delige trams type T4000. Type T4000 heeft een lengte van 43 meter, en wordt enkel ingezet op de premetrolijnen 3 (Esplanade · Churchill), 4 (NMBSNoordstation · Stalle) en 7 (Heizel · Vanderkindere) waar alle perrons aan deze lengte zijn aangepast. De T3000 modellen worden ingezet op lijnen 19, 25, 32, 55, 62, 82, 92, 93 en 94, en bij uitzondering ook op lijnen 3, 4, 7, 51 en 97.

PijlrechtsZie ook: T2000

Daarnaast rijden nog de 51 tramstellen Tram 2000 die geleverd werden tussen 1993 en 1995. Deze stellen worden ingezet op de lijnen 62, 93 en 94, en af en toe ook op lijn 92.

PijlrechtsZie ook: Brusselse dubbelgelede PCC-car

Er blijven nog enkele tientallen trams van de 7900-reeks uit 1978-1979 in roulatie, ingezet op de lijnen 51 en 81.

PijlrechtsZie ook: Brusselse gelede PCC-car

De oudste trams dateren uit de periode 1971-1973 en zijn van de 7700-reeks, deze worden ingezet op de lijnen 39 en 44.

TarievenEdit

Bij de MIVB wordt momenteel gewerkt met twee soorten vervoerbewijzen: enerzijds MOBIB (zie verder) en anderzijds de klassieke magneetstripkaarten, die enkel nog voor enkele reizen worden gebruikt. Met een rit kan in een uur onbeperkt worden overgestapt op de lijnen van de MIVB en alleen met MOBIB kaarten ook van De Lijn, TEC en NMBS, dan wel enkel binnen Brussel. De 65-plusserreiziger kan een 65+ abonnement aanschaffen voor 60 € per jaar voor de MIVB lijnen. De Lijn en de TEC hebben hun eigen jaarabonnementen voor de 65-plusserreiziger.

Alle tickets zijn over het hele MIVB-netwerk geldig, behalve op het traject NAVO-Brussels Airport, waarvoor speciale tarieven gelden. Iedere rit is één uur na afstempelen nog geldig voor overstap.

Het MIVB-abonnement is enkel geldig op metro's, trams en bussen van de MIVB zelf. Voor reizigers die ook met de bussen van De Lijn of TEC, of de treinen van de NMBS willen reizen, is er voor een geringe meerprijs het MTB-abonnement.

Flag of Belgium Belgische openbaar vervoer bedrijven

Huidige bedrijven: DeLijn De Lijn (Antwerpen · Gent · Kusttram) · TEC TEC (Charleroi) · Brussel MIVB MIVB (Brussel)

Voormalige bedrijven: NMVB Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen · Antwerpen MIVA MIVA (Antwerpen) · Gent MIVG MIVG (Gent) · Charleroi STIC STIC (Charleroi) · 16px STIL (Liège)

Museum bedrijven: Trammuseum van de ASVi