Wikia

DWA
NGT6DD
NGT6DD front
Aantal: 47 Eénrichtingwagens
13 Tweerichtingwagens
Fabrikant: DWA
Bouwjaar: 1995-1998
Lengte: 30.280 mm
Breedte: 2.300 mm
Massa: 33,4 t/34,5 t
Topsnelheid: 70 km/h
Vermogen: 4×95 kW = 380 kW
Type: Eénrichting motorwagen
Tweerichting motorwagen
Zitplaatsen: 88/72
Staanplaatsen: 96/112

NGT6DD staat voor NiederflurGelenkTriebwagen (Lagevloer Gelede Motorwagen) met 6 assen, type Dresden. In totaal zijn er 60 van deze motorwagens in dienst bij de Dresdner Verkehrsbetriebe, dit type was tevens de eerste lagevloertram bij het bedrijf.

De motorwagens zijn tussen 1995 en 1998 door Deutsche Waggonbau AG (nu een onderdeel van Bombardier) in Bautzen gebouwd.

Opbouw en uitrustingEdit

De NGT6DD is in twee varianten geleverd, de NGT6DD-ER als éénrichtingwagen (47 stuks) en als NGT6DD-ZR als tweerichtingwagen (13 stuks). De ER-wagens hebben de nummers 2501-2547 gekregen, de ZR-wagens 2581-2593. De ZR-versie heeft deuren aan beide zijden van de wagen, evenals twee stuurposten. De technische uitrusting van beide wagens is echter gelijk.

De lagevloertram is 30,28 meter lang en bestaat uit vijf wagenbakken. Onder de eerste en vijfde bak bevindt zich een dubbelassig motorloopwerk met een vermogen van 2x95 kW. In de derde bak bevindt zich slechts een loopwerk. De beide tussenbakken beschikken over twee electromechanisch aangedreven dubbele buitenzwenkdeuren (bij elkaar dus vier deuren), in de tweerichtinguitvoering over in totaal acht deuren.

In totaal kunnen in deze trams 184 personen vervoerd worden. Door de andere uitvoering van de binnenruimte is dit als volgt verdeeld:

  • NGT6DD-ER: zitplaatsen: 88, staanplaatsen: 96
  • NGT6DD-ZR: zitplaatsen: 72, staanplaatsen: 112

De trams van het type NGT6DD-ZR worden in het bijzonder ingezet bij bouwwerkzaamheden, aangezien ze geen keerlus aan het eindpunt nodig hebben.

Vergelijkbare modellenEdit

Bij de DVB werd als volgende model de twee wagenbakken langere, 8-assige, gelede motorwagen NGT8DD aangeschaft.

Ongeveer gelijkbaar van bouw zijn de door DWA en Siemens naar België geëxporteerde HermeLijn trams. Deze rijden in Antwerpen en Gent.

Flag of Germany DWA

HermeLijn · NGT6DD · SN2001

Externe linksEdit