Wikia

Bombardier
NGT8DD
NGT8DD heck
Aantal: 23 Eénrichtingwagens
Bouwjaar: 2001-2002
Lengte: 41.020 mm
Breedte: 2.300 mm
Massa: 48,1 t
Topsnelheid: 70 km/h
Vermogen: 6×95 kW = 570 kW
Type: Eénrichting motorwagen
Zitplaatsen: 112
Staanplaatsen: 144

NGT8DD staat voor NiederflurGelenkTriebwagen (Lagevloer Gelede Motorwagen) met 8 assen, type Dresden. In totaal zijn er 23 van deze motorwagens in dienst bij de Dresdner Verkehrsbetriebe, dit type was de tweede lagevloertram bij het bedrijf.

De motorwagens zijn in 2001 en 2002 door Bombardier in Bautzen gebouwd.

Opbouw en uitrustingEdit

De lagevloertram is 41,02 meter lang en bestaat uit zeven wagenbakken. Onder de eerste, vijfde en zevende bak bevindt zich een dubbelassig motorloopwerk met een vermogen van 2x95 kW. In de derde bak bevindt zich slechts een loopwerk. De drie tussenbakken beschikken over drie electromechanisch aangedreven dubbele buitenzwenkdeuren (bij elkaar dus zes deuren).

In totaal kunnen in deze trams 256 personen vervoerd worden, verdeeld over 112 zitplaatsen en 144 staanplaatsen.

De voor de passagiers zichtbare verschillen met de NGT6DD zijn, behalve de lengte, de gele stangen (in plaats van de zilveren). Bovendien bevindt zich in de vijfde wagenbak een verhoging aangezien hier de extra motoren zijn ondergebracht.

Vanaf 2003 werden door de DVB 12-assige gelede motorwagens, van het type NGT D12DD, aangeschaft. Deze zijn eveneens door Bombardier gebouwd, maar zijn iets anders van opbouw.

Flag of Canada Bombardier
Flexity: Flexity Outlook (Cityrunner · Eurotram) · Flexity Berlin · Flexity Classic (NGT D8DD · NGT D12DD) · Flexity Freedom · Flexity Swift · Flexity Link · Flexity 2
Type 400 · Cobra · Incentro· DT8

Externe linksEdit