Wikia

Flag of the Netherlands Nijmegen
75px
Eerste tram:  4 juni 1911
Laatste tram:  21 november 1955
Spoorbreedte: 1067 mm
Aantal lijnen: 3

Van 1889 tot 1955 reden er trams in Nijmegen. Sinds 2007 zijn er nieuwe plannen voor een tramverbinding in Nijmegen.

Stoomtram en paardentram Edit

Op 23 november 1888 werd de Nijmeegsche Tramweg-Maatschappij (NmTM) opgericht. Vanaf 30 juni 1889 exploiteerde deze smalsporige stoomtram- en paardentramlijnen in Nijmegen. Er waren diensten naar Neerbosch, Beek, Berg en Dal en Sint Anna met een totale lengte van 17,8 km. De tramlijnen hadden een spoorbreedte van 1067 mm (kaapspoor).

De volgende trajecten werden geopend:

Vanaf 1 januari 1913 werd de lijn Nijmegen • Neerbosch voor de NmTM geëxploiteerd door de Stoomtram Maas en Waal, waarna deze maatschappij de lijn geheel overnam per 1 januari 1916, als onderdeel van de lijn Nijmegen • Wamel.

Tussen 1913 en 1944 deed ook de lijn Venlo • Nijmegen van de Maas-Buurtspoorweg Nijmegen aan.

Electrische tramEdit

De Gemeentetram Nijmegen (GTN) werd opgericht op 4 juni 1911. In 1911-1912 werd de exploitatie van de Nijmeegsche Tramweg-Maatschappij overgenomen. De gemeentetram ging rijden met electrische trams, gekozen werd voor een uitzonderlijke bovenleidingsspanning van 800 volt.

Vanaf juni 1911 werden electrische tramlijnen geopend:

De tramlijn naar Berg en Dal werd gekenmerkt door sterke hellingen en stond daarom ook wel bekend als het Bergspoor. Hier was ook de steilste tramlijn van Nederland. Tussen Beek en het eindpunt Berg en Dal moest de tram een groot hoogteverschil overbruggen, waarbij de een lus maakte en met een groot viaduct zichzelf kruiste. Dit in 1912 gebouwde viaduct was een van de eerste gewapend betonnen constructies in Nederland.

In 1952 werd lijn 1 vervangen door een trolleybuslijn. De lijnen 2 en 3 werden opgeheven in 1955. De laatste trams in Nijmegen reden op 21 november 1955. Daarna werden de diensten verzorgd door autobussen. Het beroemde viaduct bij Berg en Dal bleef nog staan tot 1969. Toen werd het wegens bouwvalligheid gesloopt. Van de Nijmeegse tram is verder niets bewaard gebleven.

MuseumtramEdit

In 1987 wilde de winkeliersvereniging van de Hezelstraten een museumtram in Nijmegen. Op 29 november reed deze tram als stunt door de Burchtstraat. Hiervoor werd de motorwagen Kassel 224 geleend van het EMA uit Amsterdam. Deze tram bleef in Nijmegen en werd opgeslagen bij KNP Nijmegen. In 1988 gebruikte KNP Nijmegen de tram voor het tachtigjarig jubileum. De tram reed op 7 en 8 mei op een deel van het traject van de Stamlijn Nijmegen voor de KNP fabriek. Een poging om naar de Hezelpoort te rijden (het traject van de historische lijn 3 naar Neerbosch) strandde omdat op dat stuk het spoor niet aangepast was en de Kassel 224 uit het spoor liep. In 1989 werd het plan voor een museumtram in Nijmegen afgestemd door de gemeente.

Nieuwe Tram in NijmegenEdit

Sinds 2007 zijn er nieuwe plannen voor een tramverbinding in Nijmegen. Er zou een lijn van het station naar de Radboud Universiteit moeten komen. De gemeente Lingewaard heeft enthousiast gereageerd op een mogelijke tramverbinding via de Waalsprong naar Bemmel.

Sjabloon:Nijmegen