Wikia

Flag of the United Kingdom Nottingham
Nottingham NET
Eerste tram:  9 maart 2004
Spoorbreedte: 1.435 mm
Bovenleidingsspanning: 750 VDC
Aantal lijnen: 2
Netlengte: 32 km
Nottingham-express-transit
Een Adtranz Incentro tram op de halte Old Market Square
Ruddington Lane lijn2 Citadis
Een Alstom Citadis tram op de halte Ruddington Lane

Nottingham Express Transit (NET) is de benaming van het trambedrijf in de Britse stad Nottingham.

In 2002 hebben de stad Nottingham en het graafschap Nottinghamshire een 30,5-jarige concessie verleend aan het consortium Arrow (bestaande uit o.a. Bombardier Transportation en Carillion) voor de aanleg van de railinfrastructuur en de bouw van de tramvoertuigen. Arrow heeft het Nottingham Tram Consortium gecontracteerd voor een periode van 27 jaar voor het beheer en exploitatie van het netwerk. Het Nottingham Tram Consortium is een joint venture van het stadsvervoerbedrijf Nottingham City Transport en het Franse vervoersconcern Transdev.

Op 9 maart 2004 werd de eerste lijn voor het publiek in gebruik genomen. Deze lijn is 14 kilometer lang en loopt van Nottingham Station via het centrum naar de plaats Hucknall. De lijn heeft een korte zijtak naar Phoenix Park. 5 van de 23 haltes zijn voorzien van een P+R-terrein. Op het tramnet doen 15 trams van het type Incentro dienst. Er zijn plannen voor uitbreiding naar Chilwell in het zuidwesten en Clifton in het zuiden.

HistorieEdit

Al eerder had Nottingham een trambedrijf. Op 17 september 1878 werd de eerste paardentramlijn geopend. Dit particuliere tramnet had op haar hoogtepunt een lengte van 12 kilometer. Op 16 oktober 1897 werd het vervoerbedrijf overgenomen door de gemeente Nottingham. Deze begon direct met electrificatie. Op 1 januari 1901 werd de eerste electrische tramlijn in gebruik genomen, en een jaar later reed er voor het laatst een paardentram. Op een gegeven moment had het net een lengte van 40 kilometer. Voor Britse begrippen vrij vroeg, reed op 5 september 1936 de laatste tram. De trolleybus die de tram verving hield het ook maar dertig jaar uit.

Netkaart en sporenplanEdit

Fileicon-map Nottingham 2015

MaterieelEdit

Op de Nottingham Express Transit-tramlijn rijden lagevloertrams van Adtranz, type Incentro. Voor dit type is gekozen omdat dit tramtype als één van de weinige kon voldoen aan de ambitieuze dienstregeling, waarbij op het buitentraject consequent 80 km/h gereden moet worden. Eerder werd gedacht aan Eurotram, maar de enkele deuren van deze tram waren echter te langzaam. De tram is 33 meter lang en 2,4 meter breed en 3,35 meter hoog. De trams zijn vijfdelig, waarbij de eindbakken gemotoriseerd zijn. Het middelste draaistel is een loopdraaistel. Het zijn tweerichtingsvoertuigen.

TramlijnenEdit

1 NationalRailHucknallToton Lane
2 Phoenix ParkClifton South

Flag of the United Kingdom Nottingham Nottingham NET

Tramlijnen: 1 · 2

Eindpunten: Clifton South · NationalRailHucknall · Phoenix Park · Toton Lane

Overige locaties: B Basford · Beaconsfield Street · Beeston Centre · Bramcote Lane · NationalRailBulwell · Bulwell Forest · Butler's Hill C Cator Lane · Chilwell Road · Cinderhill · Clifton Centre · Compton Acres D David Lane E Eskdale Drive G Gregory Street H High Road - Central College · High School · Highbury Vale · Holy Trinity · Hyson Green Market I Inham Road L Lace Market M Meadows Embankment · Meadows Way West · Middle Street · Moor Bridge N NG2 · Noel Street · NationalRailNottingham Station · Nottingham Trent University O Old Market Square Q Queens Medical Centre · Queens Walk R Radford Road · Rivergreen · Royal Centre · Ruddington Lane S Shipstone Street · Southchurch Drive North · Summerwood Lane T The Forest U University of Nottingham · University Boulevard W Wilford Lane · Wilford Village · Wilkinson Street

Externe linksEdit