Wikia

Flag of Bosnia and Herzegovina Sarajevo
Sarajevo JKP GRAS
Eerste tram:  1 mei 1895
Spoorbreedte: 1.435 mm
Bovenleidingsspanning: 550 VDC
Aantal lijnen: 6
Netlengte: 11,1 km
Sa 240 1 basc
Een Tatra K2YU tram op lijn 1
Tram601 Sarajevo
Een Satra III tram op lijn 3

De tram van Sarajevo is het tramnetwerk van de Bosnisch-Herzegovinische hoofdstad Sarajevo. Het is het enige van het land en wordt door het gemeentelijke vervoerbedrijf JKP GRAS Sarajevo / Javno Komunalno Preduzeće – Gradski Saobraćaj Sarajevo geëxploiteerd. Sinds 1984 wordt de tram door de trolleybus aangevuld.

PijlrechtsZie ook: Tramlijnen

Geschiedenis Edit

De tram ging op 1 januari 1885 rijden als paardentram en was oorspronkelijk in de Bosnische spoorbreedte van 760 millimeter uitgevoerd. Op 1 mei 1895 werd hij geëlectrificeerd en in 1960 uiteindelijk op 1.435 millimeter normaalspoor omgespoord. Het tramnet bestaat tegenwoordig uit een 10,7 kilometer lange oost-westverbinding, die van het stadsdeel Baščaršija uitgaand – waar een grote lus om een huizenblok tegen de klok in bereden wordt – tot in het stadsdeel Ilidža voert. Daarnaast bestaat er een 400 meter lange zijlijn naar het station (Željeznička stanica) van de spoorwegen in Bosnië en Herzegovina (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine / ŽFBH).

De hoofdroute voert over de belangrijkste uitvalsweg van Sarajevo, zij volgt vanuit het westen gezien eerst de Bulevar Meše Selimovića (voorheen: 6. proleterske brigade), die vanaf Čengić Vila dan Zmaja od Bosne (voorheen: Vojvode Radomira Putnika) heet. De binnenstadslus voert over Obala Kulina bana (voorheen: Obala Vojvode Stepe Stepanovića) naar de eindhalte Baščaršija en terug over de noordelijker parallel verlopende Mula Mustafe Bašeskije en de Maršala Tita (voorheen beide: Maršala Tita).

TramlijnenEdit

1 BaščaršijaŽeljeznička stanica
2 BaščaršijaČengič Vila
3 BaščaršijaIlidža
4 Željeznička stanicaIlidža
5 BaščaršijaNedžarići
6 SkenderijaIlidža

De voormalige lijn 7: Nedžarići ↔ Skenderija wordt niet meer geëxploiteerd. De hoofdlijn 3 rijdt van 5:00 uur tot 23:30 uur. De overige lijnen dienen als versterkingslijnen, zij beginnen de dienst tegen 6:00 uur 's morgens en gaan tussen 17:30 en 22:30 uur weer naar de remise. Aan alle eindpunten zijn keerlussen, er worden uitsluitend eenrichtingwagens ingezet.

MaterieelEdit

Flag of Bosnia and Herzegovina Sarajevo Sarajevo JKP GRAS

Tramlijnen: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6

Eindpunten: Baščaršija · Čengič Vila · Ilidža · Nedžarići · Skenderija · Željeznička stanica

Overige locaties: A Alipašin most · Alipašino polje · Avaz/Oslobođenje B Banka · BHRT D Dolac Malta · Drvenija E Energoinvest K Katedrala L Latinska ćuprija M Marijin Dvor · Muzeji O Otoka P Park · Pofalići · Pošta R RTV S Socijalno · Stup U Univerzitet V Vijećnica

Externe linksEdit