Wikia

Stadler
Stadler
Opgericht: 1942
Schlaulager lijn11 Tango
Een Tango tram in Basel
Brauhaus Puntigam lijn5 Variobahn
Een Variobahn tram in Graz

Stadler Rail AG is een Zwitserse fabrikant van rollend materieel. De hoofdvestiging is in Bussnang in het kanton Thurgau.

Geschiedenis Edit

In 1942 werd door Ernst Stadler een ingenieursbureau in Zürich opgericht. Drie jaar later werd begonnen met de productie van accu- en diesellocomotieven voor de rangeerdienst. Na de bouw van de eerste montagehal in Bussnang/TG in 1962 werd Stadler Rail AG in 1976 opgericht. Sinds 1984 worden hier railvoertuigen geproduceerd. Na de dood van Ernst Stadler in 1989 kocht werknemer Peter Spuhler het bedrijf. Onder deze nieuwe directeur-eigenaar heeft Stadler een grote groei doorgemaakt, van 18 naar 1000 man personeel. Spuhler is ook politicus: sinds 1999 is hij lid van de Nationale Raad voor de Zwitserse Volkspartij (SVP).

De Adtranz vestiging in Berlin-Pankow, waar onder meer de Variobahn gebouwd werd, ging vanaf 2000 verder als Stadler Pankow GmbH nadat Stadler hierin een belang van 50% had genomen. Dit model werd oorspronkelijke ontwikkeld door ABB Henschel dat in 1996 in Adtranz opging en in 2001 met Bombardier fuseerde. Om kartelrechterlijke redenen mag Bombardier de lagevloertram Variobahn niet meer bouwen. De licentie werd vervolgens aan Stadler overgedragen.

Huidige productenEdit

Flag of Switzerland Stadler

Tango · Variobahn · DT8

Externe linkEdit