Wikia

Tatra/ČKD
T6A5
Kamenolom lijn1 T6A5
Een Tatra T6A5 tram in Brno
Aantal: 294
Fabrikant: Tatra/ČKD
Bouwjaar: 1992-1997
Lengte: 14.700 mm
Breedte: 2.500 mm
Massa: 18,7 t
Topsnelheid: 65 km/h
Vermogen: 4×45 kW = 180 kW
Type: Eénrichting motorwagen
Zitplaatsen: 30
Staanplaatsen: 128

De T6A5 is een tram van de voormalige Tsjechische tramproducent Tatra.

OntwikkelingEdit

De T6A5 werd voor de Tsjechoslowaakse markt ontworpen, waarbij de T6A2 als voorbeeld diende. Het grootste verschil tussen deze twee wagens is de breedte, die bij de T6A5 met 2.500 mm iets groter is.

In 1992 kreeg Bratislava als eerste stad 34 motorwagens, in de herfst van hetzelfde jaar kreeg Košice ook 30 motorwagens.

In de Tsjechische hoofdstad Praha, waar de wagens gebouwd werden, werden ze voor het eerst in 1995 voor testritten ingezet. Een jaar later volgde de daadwerkelijke indienststelling. Tot de verdere afnemers behoorden onder meer Brno en Ostrava.

De wagens werden volgens aan toenmalige tijdgeest aangepast. Ze kregen deze wagens voor het eerst deuropeners en digitale informatiepanelen. Bij de wagens voor Praha werden voor het eerst +GF+-Koppelingen gebruikt, zodat behalve stuurstroom ook tractiestroom kon worden doorgegeven. Voordien was dit in Praha niet mogelijk. Hierdoor kan de tweede wagen nu met de pantograaf naar beneden rijden.

Tot op de dag vandaag worden er nog veel van deze wagens in de normale dienst ingezet.

Flag of the Czech Republic Tatra

Motorwagens: 6MT · T1 · T2 · T3 · T4 · T5A5 · T5B6 · T5C5 · T6A2 · T6A5 · T6B5 · T6C5 · T7B5
Gelede motorwagens: K1 · K2 · K5AR · KT4 · KTNF6 · KTNF8 · KT8D5
Stadtbahnwagens: RT6N1 · RT6S · RT8D5 · RT8M
Bijwagens: B4 · B6A2