Tram Wiki
Advertisement
Tram Wiki
21.318
pagina's
Tramophanging.jpg
De constructie van een tram uit Brno

Tramophanging is een motorophangingsconfiguratie die veel gebruikt wordt bij spoorgebonden tractievoertuigen. De tractiemotor wordt hierbij op drie punten ondersteund, op het draaistelframe en twee punten op de aan te drijven as. De motoras is hierbij parallel aan de aan te drijven wielas, beide zijn met elkaar verbonden met een tandwieloverbrenging. Door deze configuratie kan de as verticaal bewegen ten opzichte van het draaistelframe.

Doordat het draaistelframe zelf afgeveerd is, ontstaat een configuratie waarbij het gewicht van de tractiemotor half afgeveerd is. Nadeel hiervan is dat de motor tijdens het rijden stoten te verduren krijgt. Aangezien dergelijke apparatuur daar niet goed tegen bestand is, geeft dit een maximumsnelheid. Vroeger werd deze manier van ophanging bij snelheden vanaf ongeveer 100 km/h niet meer gebruikt. Die grens is later om en nabij de 140 of 160 km/h komen te liggen.

De naam van de ophangingsconfiguratie komt voort uit het vele gebruik bij de tramwegen voor de opkomst van de lagevloertrams. Bij de spoorwegen is dit nog een veelgebruikte technologie.

Voorbeelden[]

Enkele voorbeelden van trams met tramophanging:

Technologie Icoon technologie.png

Infrastructuur: Boogstraal · Eindpunt · Groefrails · Halte · Keerdriehoek · Keerlus · Kopeindpunt · Oplegwissel · Rails · Strengelspoor · Wissel

Signalisatie: Lijnkleur · Negenoog · Richtingfilm · Vecom · Vetag

Stroomafname: APS · Bovenleiding · Muurrozet · Pantograaf · Sleepbeugel · Trolleystang

XXXXX: Draaistel · Jacobsdraaistel · Tandemaandrijving · Tramophanging

XXXXX: Gelede tram

Advertisement